Voedingsschema voor afvallen: de voordelen en nadelen

Eens je besluit een voedingsschema te gaan volgen om te kunnen afvallen, wordt er voor jou bepaald wat je eet, hoeveel je eet en soms zelfs wanneer je eet. Daar moet je dus tegen bestand zijn. Een voedingsschema kan zeer effectief zijn. Voedingsschema’s bij sommige diëten helpen je om in korte tijd veel gewicht te verliezen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een voedingsschema als je wil afvallen?

 

Wat is een voedingsschema?

In de eerste plaats is het handig om de definitie van een voedingsschema te kennen. Een voedingsschema wordt ook wel weekmenu of weekplan genoemd. Het zegt je per dag wat je op elk eetmoment moet eten. Dus minimaal het ontbijt, de lunch en het diner. Vaak geeft het ook tussendoortjes aan.

Een voedingsschema is afhankelijk van het dieet of de theorie die erachter zit. Afhankelijk daarvan krijg je bepaalde voeding en ingrediënten binnen.

Het doel van de meeste schema’s is je helpen bij het afvallen. Daarom zijn veel schema’s ook gericht op een dieet en bevatten ze weinig koolhydraten, juist veel vetten of eiwitten. Alles om maar die voeding binnen te krijgen die helpt bij het verbranden van vetten.

Voedingsschema voor het afvallen, de voordelen en nadelen

Voedingsschema’s bij het sporten

Zijn er ook speciale schema’s voor sporters? Jazeker. Net als dat er schema’s zijn om af te vallen, zijn er ook schema’s die helpen om aan te komen. Sporters willen graag meer spiermassa krijgen of hebben meer energie nodig om sterker te kunnen worden. In dat geval volgen zij een schema met veel eiwitten of vetten.

Je hebt dan ook verschillende soorten schema’s die je niet met elkaar moet combineren. Een schema dat past bij een keto dieet, past bijvoorbeeld niet bij een eiwitrijk voedingspatroon (omdat het keto dieet juist richt op vetten en niet op koolhydraten en eiwitten). Zorg er dus voor dat je van tevoren weet wat je doel is en volg enkel en alleen een schema waarvan je zeker weet dat het dat doel helpt bereiken.

 

Voordelen

Het volgen van een voedingsschema heeft een groot aantal voordelen. Hieronder sommen we de grootste voordelen voor je op.

  • Je hoeft zelf niet meer na te denken bij welke gerechten je op tafel zal zetten en of die conform je dieet zijn.
  • Het bijhouden van calorieën, koolhydraten of vetten in een app of schema is niet meer nodig (denk aan het puntensysteem als Weight Watchers of Sonja Bakker).
  • Je weet precies wat je zal gaan eten en kunt dus precies bijhouden wat je op een dag eet (goede schema’s geven dit ook heel duidelijk en exact aan).
  • Wanneer je vastloopt met het afvallen of aankomen, kun je bepalen waar het spaak loopt en je schema makkelijk aanpassen.
  • Met een goed schema kun je het eten voor een aantal dagen voorbereiden en invriezen. Koken wordt op die manier heel eenvoudig.

 

Nadelen

Zijn er nadelen aan voedingsschema’s? Dat hangt vooral af van de ervaring die je zelf hebt en wat je belangrijk vindt. De nadelen die genoemd worden door gebruikers van voedingsschema’s hebben we hieronder voor je verzameld.

  • Het kan zijn dat een schema je niet heel gevarieerd laat eten, omdat het bepaalde categorieën voedingsstoffen uitsluit.
  • Je kan je lievelingsgerechten mogelijk niet meer eten, omdat ze niet in je voedingsschema staan.
  • Buiten de deur eten kan lastig zijn met een voedingsschema.
  • Mogelijk vind je een en ander niet lekker.
  • Je hebt weinig ruimte om zelf richting te geven aan wat je wel en niet eet.

 

Afweging

Maak voor jezelf dus de afweging tussen de voor- en nadelen van een voedingsschema om te bepalen of je het wil gaan volgen of niet. Verdiep je vervolgens in de vele mogelijkheden.

Is er plaats voor brood in een koolhydraatarm dieet?

De website Dieetkompas is er vrij stellig over: normaal brood bevat teveel koolhydraten (Bron: https://www.dieetkompas.nl/koolhydraatarm-dieet). Maar dat betekent volgens de website niet dat er helemaal geen plaats meer is voor brood. We bespreken graag enkele alternatieven met je.

 

Koolhydraatarm dieet

Binnen een koolhydraatarm dieet – en anderen gebruiken de term koolhydraatbeperkt dieet – ga je koolhydraten zoveel mogelijk uit de weg. Je vermindert het aantal enkelvoudige koolhydraten en zoekt naar vervangers, zoals complexe (natuurlijke koolhydraten) en eiwitten, onverzadigde vetten.

Door je te richten op een koolhydraatarm eet- en drinkpatroon kun je afvallen, maar er zijn veel meer voordelen aan een koolhydraatarm dieet te noemen:

  • Met een koolhydraatarm eet- en drinkpatroon verlaag je zowel je bloeddruk als je cholesterolgehalte;
  • De kans op hart- en vaatziekten neemt bewezen af met koolhydraatarme producten;
  • In veel koolhydraatrijke producten zit zout, waardoor je sneller ziek wordt en een hogere bloeddruk krijgt;
  • Je krijgt meer weerstand van een koolhydraatarm eet- en drinkpatroon;
  • Koolhydraatarme gerechten geven je enorm veel energie (waardoor je minder hoeft te snoepen om aan energie te komen);
  • Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen zijn fitter, vitaler en voelen zich ook lekkerder.

Je zou dus zeggen dat je alle redenen hebt om aan een dergelijk dieet te beginnen. Maar brood en een koolhydraatarm dieet blijven toch wel botsen.

 

Brood

Om te beginnen verschillen de meningen over brood in een koolhydraatarm dieet enorm. Er zijn voorstanders (https://www.ketogeendieet.net/koolhydraatarm-dieet/) en tegenstanders (https://www.gezondheidsnet.nl/overgewicht-en-afvallen/koolhydraatarm-brood-aanrader-of-niet).

De waarheid ligt ergens in het midden.

Het is waar dat wit brood en veel andere broodsoorten gemaakt zijn op basis van meel dat veel koolhydraten bevat. Het is ook waar dat brood geen natuurlijk product is. Het is een product op basis van  bewerkte natuurlijke producten. Tarwe en graan zijn op machinale wijze omgezet in het meel dat gebruikt wordt om brood te maken.

Het is dus waar dat er veel koolhydraten in brood zitten. Het is ook waar dat dit niet heel gezond is. Voedingscentrum heeft daar onderzoek naar gedaan en is daar eerlijk over.

Maar brood kan wel heel koolhydraatvriendelijk worden, mits je weet wat je doet. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het “koolhydraatarme brood” van het Atkins-dieet, dat je vandaag de dag ook nog zo in de supermarkt kunt kopen.

We zullen je straks meer vertellen over gezonde varianten van koolhydraatarm brood, maar eerst leggen we je uit dat de mate van een koolhydraatarm dieet erg bepalend is voor hoe je over brood zou moeten denken.

 

Koolhydraatarm dieet in verschillende gradaties

Zoals op Dieetkompas terug te lezen is, zijn er verschillende niveaus waarin een koolhydraatarm dieet gevolgd kan worden. Van zeer vrij tot zeer streng. Deze niveaus zijn allesbepalend voor de hoeveelheid koolhydraten die je mag nuttigen.

Volg je een zeer streng (en extreem) koolhydraatarm dieet? Dan is brood niet toegestaan. Eigenlijk is in een extreem dieet helemaal geen koolhydraat toegestaan, waardoor het een vrij ingewikkeld en gecompliceerd dieet wordt (want koolhydraten zijn ook gewoon voedingsstoffen en onderdeel van je dagelijkse caloriebehoefte!).

Echter, volg je een minder streng en wat soepeler dieet, dan is brood vaak wel toegestaan. Hooguit is het dan onderhevig aan bepaalde richtlijnen en mag je niet meer dan 1 of 2 sneetjes per dag.

Het is dus niet zeker gezegd dat een koolhydraatarm dieet brood helemaal uitsluit. Het is ook heel moeilijk om dat te bepalen, want als begrip is “koolhydraatarm dieet” ook nog niet heel erg specifiek. Iedereen heeft er een andere beleving bij en gaat er dus ook anders mee om.

 

Gezondere variant

Maar goed, hoe je het ook bekijkt, er zitten veel koolhydraten in brood. Per 100 gram volkoren brood komen er al gauw zo’n 35 tot 40 gram koolhydraten bij kijken en dat is veel. En het kan minder.

Daardoor zal het brood wellicht van smaak veranderen, maar is het wel verantwoord. Dat onderschrijven onder meer Gezondheidsnet.nl en Voedingscentrum.nl. Hieronder bespreken we drie vormen van brood die je zelf kan maken. Gebruik hiervoor ons eigen recept: zelf brood maken.

 

Amandelmeel en brood

In ons eerste alternatief voor koolhydraatrijk brood, willen we je wijzen op amandelmeel. Dit meel is in de supermarkt te verkrijgen en kun je gebruiken ter vervanging van het gewone meel. Amandelmeel is eiwitrijk en arm in koolhydraten. Amandelen zijn noten en die worden door de koolhydraatarme keuken omarmd. Meel op basis van amandelen wordt dan ook vaak genoemd.

Het nadeel van amandelmeel is dat het in verhouding met gewoon meel heel duur is. Zeker als je dagelijks brood wil eten op basis van amandelmeel, kunnen de kosten hoog oplopen. Daar staat wel tegenover dat het je gezondheid ten goede zal komen.

Vervang dus in het recept het gewone meel voor amandelmeel!

Amandelmeel

 

Hazelnootmeel en brood

Net als amandelmeel is ook hazelnootmeel een gezonde variant voor de meel die je normaal gesproken zou gebruiken. Hazelnootmeel is in feite niet veel meer dan verbrijzelde hazelnoten. Je kunt deze vervanger gewoon in het recept gebruiken en een stuk gezonder brood neerzetten.

Qua smaak verschilt hazelnoot van amandel, dus je zal ook een andere smaak beleven in je brood. Lekker ter variatie om ze af en toe te wisselen.

Net als amandelmeel moet je wel veel geld neertellen voor hazelnootmeel. Zeker als je kijkt naar normaal meel, dat een stuk goedkoper is.

Hazelnootmeel

 

Goedkoop alternatief: havermoutmeel

Tot slot is er een goedkoop alternatief, namelijk havermoutmeel. Een pak van 1 kg havermout kost niet veel en daarmee kun je zelf havermoutmeel maken. Hoe doe je dat? Heel simpel: je doet de inhoud van het pak in de keukenmachine of blender en maalt de havermoutvlokken net zolang fijn dot je meel hebt.

Deze meel kun je vervolgens gebruiken om brood te maken. Een simpele manier om een vervanger voor ongezond meel op tafel te zetten zonder dat je dus heel veel geld kwijt hoeft te zijn.

Havermoutmeel volgens het bakkertje

 

Gebruik het meel ook voor taart en banket

Een koolhydraatarm dieet staat bekend om haar positieve uitwerking en het feit dat je lekker mag blijven eten. Het voorgenoemde meel is dan ook prima te gebruiken om af en toe een taart of ander banket te maken. Normale taart, op basis van normaal meel, is natuurlijk niet gezond. Maar havermoutmeel (en amandel, en hazelnootmeel) zijn dat wel. Gebruik deze dus gerust voor het bereiden van een lekkere taart of ander banket!