Voedingsschema voor afvallen: de voordelen en nadelen

Eens je besluit een voedingsschema te gaan volgen om te kunnen afvallen, wordt er voor jou bepaald wat je eet, hoeveel je eet en soms zelfs wanneer je eet. Daar moet je dus tegen bestand zijn. Een voedingsschema kan zeer effectief zijn. Voedingsschema’s bij sommige diëten helpen je om in korte tijd veel gewicht te verliezen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van een voedingsschema als je wil afvallen?

 

Wat is een voedingsschema?

In de eerste plaats is het handig om de definitie van een voedingsschema te kennen. Een voedingsschema wordt ook wel weekmenu of weekplan genoemd. Het zegt je per dag wat je op elk eetmoment moet eten. Dus minimaal het ontbijt, de lunch en het diner. Vaak geeft het ook tussendoortjes aan.

Een voedingsschema is afhankelijk van het dieet of de theorie die erachter zit. Afhankelijk daarvan krijg je bepaalde voeding en ingrediënten binnen.

Het doel van de meeste schema’s is je helpen bij het afvallen. Daarom zijn veel schema’s ook gericht op een dieet en bevatten ze weinig koolhydraten, juist veel vetten of eiwitten. Alles om maar die voeding binnen te krijgen die helpt bij het verbranden van vetten.

Voedingsschema voor het afvallen, de voordelen en nadelen

Voedingsschema’s bij het sporten

Zijn er ook speciale schema’s voor sporters? Jazeker. Net als dat er schema’s zijn om af te vallen, zijn er ook schema’s die helpen om aan te komen. Sporters willen graag meer spiermassa krijgen of hebben meer energie nodig om sterker te kunnen worden. In dat geval volgen zij een schema met veel eiwitten of vetten.

Je hebt dan ook verschillende soorten schema’s die je niet met elkaar moet combineren. Een schema dat past bij een keto dieet, past bijvoorbeeld niet bij een eiwitrijk voedingspatroon (omdat het keto dieet juist richt op vetten en niet op koolhydraten en eiwitten). Zorg er dus voor dat je van tevoren weet wat je doel is en volg enkel en alleen een schema waarvan je zeker weet dat het dat doel helpt bereiken.

 

Voordelen

Het volgen van een voedingsschema heeft een groot aantal voordelen. Hieronder sommen we de grootste voordelen voor je op.

  • Je hoeft zelf niet meer na te denken bij welke gerechten je op tafel zal zetten en of die conform je dieet zijn.
  • Het bijhouden van calorieën, koolhydraten of vetten in een app of schema is niet meer nodig (denk aan het puntensysteem als Weight Watchers of Sonja Bakker).
  • Je weet precies wat je zal gaan eten en kunt dus precies bijhouden wat je op een dag eet (goede schema’s geven dit ook heel duidelijk en exact aan).
  • Wanneer je vastloopt met het afvallen of aankomen, kun je bepalen waar het spaak loopt en je schema makkelijk aanpassen.
  • Met een goed schema kun je het eten voor een aantal dagen voorbereiden en invriezen. Koken wordt op die manier heel eenvoudig.

 

Nadelen

Zijn er nadelen aan voedingsschema’s? Dat hangt vooral af van de ervaring die je zelf hebt en wat je belangrijk vindt. De nadelen die genoemd worden door gebruikers van voedingsschema’s hebben we hieronder voor je verzameld.

  • Het kan zijn dat een schema je niet heel gevarieerd laat eten, omdat het bepaalde categorieën voedingsstoffen uitsluit.
  • Je kan je lievelingsgerechten mogelijk niet meer eten, omdat ze niet in je voedingsschema staan.
  • Buiten de deur eten kan lastig zijn met een voedingsschema.
  • Mogelijk vind je een en ander niet lekker.
  • Je hebt weinig ruimte om zelf richting te geven aan wat je wel en niet eet.

 

Afweging

Maak voor jezelf dus de afweging tussen de voor- en nadelen van een voedingsschema om te bepalen of je het wil gaan volgen of niet. Verdiep je vervolgens in de vele mogelijkheden.

Published by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *